Dataline – HP indigo a lak Scodix

Ukázkou pokročilé digitální technologie byla ilustrace tištěná na HP indigo s efektem parciálního laku Scodix na obálce časopisu Font.

Výtvarník Jan Henke vytvořil působívou ilustraci s efektem parciálního laku Scodix na obálku Fontu 135. Vzniku ilustrace předcházel záměr vytvořit obrázek svěžího oroseného výhonku mátového čaje. Následně pak redakce připravila tisková data dvoustrany obálky v PDFa CMYKu pro tisk na digitální tiskárně HP Indigo.

Scodix_1Druhé PDF vzniklo jako data (maska) pro parciální digitální lak 3D na stroji Scodix S75. Části obrázků, na kterých je lak, byly nahrazeny maskovacími prvky v černé barvě – na 1. obálce logo a kapky na rostlině, na 4. obálce ukázky dalších efektů Scodixu. Co se nelakuje, je odstraněno. Maska pro lak může být řešena také jako 5. přímá barva, ale vždy musí být v horní části umístěny dvě tečky o průměru 4 mm pro soutisk v lakovacím stroji Scodix (tzv. Optical Print Alignment – OPA).

Scodix_2K tvorbě ilustrace J. Henke uvádí „Dostatek referencí pro seznámení se s typologií rostliny jsem nalezl v obrázcích na Googlu. K naskicování rostliny jsem použil několik výstřižků a jednoduchých tvarů listů, větévku jsem vymodeloval v programu Carrara. Nejprve prototyp listu, jehož duplikáty pak byly rozmístěny podle základní kompozice. Texturu listu a černobílé masky pro jeho podrobnější plasticitu a průsvitnost jsem vytvořil ve Photoshopu. V Carraře jsem objekt nasvítil a přistoupil ke konečnému renderu.

Scodix_3Zbývalo jen malováním ve Photoshopu zjemnit strohost scény a přidat bohaté orosení. Vybraný tvar kapek rosy byl ve vrstvě s režimem měkké světlo vyplněn šedou. Styly vrstvy daly ‚neviditelné‘ rose lesk i stín. Splynutí s okolím zajistily křivky s využitím lokální světlosti podkladu. Pro potřeby obálky jsem pak dodatečně v Carraře vytvořil i stůl s květináčem.“
Použitý software: Photoshop CS6, Carrara 8 – více ukázek na www.janhenke.

Přílohy