Blíží se čas, kdy si tisk knihy objedná čtenář

Už téměř 20 let, konkrétně od r. 1997, je na trhu pražská společnost Art D – Grafický ateliér Černý s.r.o. Za tu dobu prošla polygrafie zásadním vývojem a změnilo se i chování zákazníků, kteří ve velké míře začali využívat internet.

Sázka na digitální tisk

Do světa polygrafie však začal stále více pronikat digitální tisk. V Art D ho začali testovat v roce 2004. V prostorách firmy se objevila jak barevná, tak i černobílá zařízení různých značek. První stroje byly od Xeroxu, v portfoliu se objevila i Konica Minolta. Oblast černobílého tisku v Art D poslední tři roky pokrývá společnost Canon. „Nejprve jsme měli Canon imagePRESS 1100 a od začátku roku jeho modernější verzi Canon imagePRESS 1100+,“ vyjmenovává Přemysl Černý.

„Při obměně stroje pro černobílý tisk jsme vybírali mezi řadou značek a rozdíly nebyly zásadní. Podobná byla i cena. Pro Canon imagePRESS 1100 jsme se rozhodli z velké části kvůli formátu, který byl oproti konkurenci největší. Ke konečnému rozhodnutí přispěla také nabídka servisních služeb. Canon nabízí pravidelné prohlídky podle počtu průjezdů, což u nás vzhledem ke zhruba 300 tisícům kliků měsíčně znamená kontrolu jednou za 14 dnů. Je to spolupráce, která funguje,“ uznává Přemysl Černý, jenž si u Canon imagePRESS 1100 pochvaluje jeho spolehlivost. „V tomto jsme vsadili na správného koně. Nepamatuju si, že by nás zařízení Canon zásadně zradilo. Mimo plánované kontroly jsme servisního technika museli volat pouze jednou. A i to se velmi rychle vyřešilo,“ dodává Černý.

V souvislosti se servisem majitel studia Art D zmiňuje ještě zásobování tonery. „Na rozdíl od konkurence se nám u zařízení Canon nikdy nestalo, že bychom zůstali bez toneru. U jiných značek se nám to bohužel občas děje, a to i přesto, že informaci mají rovněž s předstihem. Dodávku pak musíme honit, abychom se vyhnuli přerušení výroby,“ přiznává P. Černý.

Vedou malonákladové publikace

V Art D dělá největší objemy oddělení maloformátového digitálního tisku, které zpracovává zakázky pro řadu nakladatelství a prostřednictví platformy web-to-print (www.tiskjednoduse.cz) i od koncových zákazníků. Tisknou se hlavně malonákladové publikace, u nichž se využívá i lepička V2 PUR, která dovoluje zpracovávat i papír vyšší gramáže. „Dokážeme pevně slepit například dvousetgramovou křídovou publikaci. Kromě toho děláme i řadu černobílých výukových materiálů s drátěnou vazbou,“ vysvětluje Černý, pro jehož tým není problém díky automatickému vkladači do publikace zařadit i arch s barevným potiskem.

Černobílý tisk bude mít smysl

Černobílý tisk na barevném stroji je dražší než na černobílém stroji. Z tohoto pohledu mají černobílé stroje a tento typ tisku stále smysl. Podle Přemysla Černého tak čistě černobílý tisk bude existovat i nadále. „Pořád tu bude velké množství požadavků na tiskoviny, u nichž se kombinuje požadavek na informační obsah a nižší cenu. Trh se navíc mění a já věřím tomu, že budou existovat virtuální knihkupectví, která budou fungovat bez velkých knižních velkoobchodů. Prodejci nebo nakladatelé si budou knihy objednávat kontinuálně podle zájmu čtenářů. Další variantou je, že si jejich tisk takto budou objednávat sami čtenáři,“ odhaduje Černý.

Majitel studia Art D měl také možnost nahlédnout, jak vypadá budoucnost barevného digitálního tisku. V belgické centrále Canon se zúčastnil prezentace barevného digitálního stroje imagePress C10000VP. „S ohledem na to, kam směřuje barevný digitální tisk, to byla velmi cenná zkušenost. Stroj na mě udělal velmi dobrý dojem,“ přiznává Přemysl Černý.