Drupa – vox populi, vox dei
Dříve než se pustíme do hodnocení právě skončeného ročníku největší světové polygrafické výstavy, vyhodnoťme nejnovější informaci. Veletrh si zachovává svůj čtyřletý cyklus a na dalším veletrhu se tak setkáme v termínu od 23. června do 3. července 2020.
Na výstavišti jsem z úst mnoha vystavovatelů slyšel nespokojenost s přechodem na tříletý cyklus, který pořadatel veletrhu, Messe Düsseldorf, před časem oznámil. Značné náklady spojené s výstavou ve zkráceném cyklu by významně postihly marketingové rozpočty mnoha firem a bylo cítit nespokojenost ze strany regionálních zastoupení a partnerů, kterým by se citelně zkrátily marketingové rozpočty.
Organizátor veletrhu tedy správně vyhodnotil nálady u vystavovatelů, a i když zkrácení cyklu na tři roky podpořili nevětší výrobci tiskových strojů, rozhodl se zaběhnutý režim neměnit
Pro a proti
Argumentem pro zkrácení cyklu byla především velmi rychle postupující digitalizace. Rychlost technologických změn je tak vysoká, že období čtyř let se jevilo jako příliš dlouhé na dostatečně aktuální mapování situace na trhu.
Drupa je totiž největším veletrhem tiskových služeb, tiskových médií a cross media technologií na světě. Nastoluje trendy a je inspirací pro celý polygrafický průmysl.
Rychlost technologického vývoje a moderní komunikační prostředky zase umožňují, aby se všechny nové informace rychle a efektivně dostali k adresátovi. Veletrh tak přestal být místem, kde se odborná veřejnost seznámí s převratnými novinkami. Navíc všechny velké firmy již vybudovali svá velkoryse vybavená prezentační centra, kde svým klientům dokáží představit výsledky svého vývoje.
Veletrh však posílil svůj společenský význam. Zejména pro menší a střední firmy se stal místem setkání všech partnerů a významných zákazníků, takže z jejich pohledu se investice do expozice vyplatili více, než zorganizovat velké globální setkání, nebo sérii regionálních akcí.
Z mého pohledu zvítězil zdravý rozum. Určitě bych se rád podíval na veletrh častěji, ale kdyby značná část vystavovatelů odpadla, ztratila by se i výjimečná atmosféra, která Drupě dodává její kouzlo.
Citius, Altius, Fortius
Drupu a Olympijské hry spojuje nejenom čtyřletý cyklus, ale velmi dobře ducha veletrhu vystihuje i olympijské heslo. Rychleji, výše, silněji by šlo sice zaměnit za rychleji, levněji, kvalitněji, ale duch soutěživosti a snahy o vlastní zlepšení je stejný.
Zkrácení doby trvání veletrhu na 11 dní se ukázalo jako dobré rozhodnutí. Na veletrhu vystavovalo 1,837 vystavovatelů z 54 zemí a podle předběžné statistiky jej navštívilo více než 200.000 návštěvníků ze 183 zemí. Až 78% z nich přišlo do Německa ze zahraničí. Jaké jsou hlavní trendy?
Tisk blízké budoucnosti
Drupa vyzvedla inovační sílu průmyslu a ukázala i budoucí technologie. Důraz byl kladen na témata jako je tisk, výroba obalů, vícekanálová komunikace, 3D tisk, funkční tisk a ekologie v tiskovém průmyslu.
Mnoho řešení lze označit za připravenost polygrafie pro prostředí Print 4.0, tedy akceptování principů nastávající 4. průmyslové revoluce. Nové technologie umožňují individualizaci a personalizaci. S ohledem na poptávku po vysoce kvalitních personalizovaných obalech a rychlou diverzifikaci digitálního tisku pro průmyslový a funkční tisk bylo možno vidět mnoho zajímavých řešení. Digitální stroje a zařízení nabízí řešení se záruku efektivnosti a konkurenceschopnosti v prostředí Print 4.0. Letošní veletrh lze charakterizovat jako rané stádium přípravy na další průmyslovou revoluci.
Obaly, obaly, obaly
Jedním z nejdůležitějších témat byla výroba obalů. Podle aktuálních prognóz totiž obalový trh vzroste na 985 miliard $ již v roku 2018. V hale 12 bylo možno vidět specializované fórum o budoucnosti obalů. Ve spolupráci s Evropským sdružením pro design obalu se návštěvníci mohli seznámit s trendy ve čtyřech oblastech: potraviny a nápoje, nepotravinářské zboží, farmacie a kosmetika. Součástí projektu Touch Point Packaging byly i fundované přednášky.
Ofsetáři s digitálními stroji
Heidelberg nabízí široké portfolio digitálních řešení pro mnoho segmentů. Stroje pro digitální tisk nesou ve svém názvu vždy slovíčko fire. Primefire 106 – B1 je digitální tiskový stroj na platformě XL 106 vytvořený ve spolupráci s firmou Fujifilm. Plnobarevné stroje Versafire pro komerční tisk stojí na platformě Ricoh. Bývalý Gallus DCS 340 je digitální rotační etiketovací stroj konstrukce roll-to-roll Labelfire a Omnifire je určen pro plnobarevný digitální potisk 3D předmětů.
KBA má svůj dlouhodobý digitální program strojů RotaJET a na Drupě byla uvolnľná informace, že je k dispozici i stroj formátu B1 KBA VariJET 106, který kombinuje inkoustovou technologii Xerox Impika s platformou stroje KBA Rapida 106.
Japonský výrobce tiskových strojů Komori zase oznámil využití technologie Landa Nanography. Ta měla na veletrhu velkolepou prezentaci.
Toto je nabídka firem, které kromě klasických ofsetových strojů s maximálním zvyšováním efektivity hledá i průnik s novými požadavky na digitální produkci.
3D a funkční tisk
Své místo měl na veletrhu samozřejmě i 3D tisk. Kromě samostatné tematické sekce jste mohli najít 3D tiskárny i na stáncích značek jako Canon, Ricoh a HP. Dalším významným tématem byl funkční tisk. Existuje mnoho příkladů použití tištěné elektroniky. Vystaveny byly dotykové senzory na povrchu nábytku, reproduktory Bluetooth vyrobené z papíru a vodivých barev anebo tištěné elektronické obvody.
Velkoformátový tisk
Nás přirozeně nejvíce zajímal velkoformátový tisk. Společnost HP měla svou expozici v celé hale 17, kde představila novou řadu kompletní řadu latexových tiskáren, flatbedů a průmyslových linek. Durst představil sible pass linku na potisk vlnité lepenky a kartonů Durst Rho 130 SPC s výkonem až 9 350 m2 / hod. Její předností jsou vodní inkousty s vysokým leskem.
Významný souboj se momentálně odehrává v oblasti tiskáren střední třídy s pracovní šířkou 3,2 metru. O přízeň soutěží LED UV tiskárny Mimaki UJV55-320, Fujifilm Acuity LED 3200R a latexová tiskárna HP Latex 1500.
Na veletrhu se rovněž odehrál ceremoniál udělování cen EDP, kde můžeme vidět nejzajímavější produkty z oblasti velkoformátového tisku. V tabulce je přehled vítězů některých kategorií.
František Kavecký
Ocenění EDP pro produkty dle kategorií
Kategorie | Vítězný produkt |
Nejlepší velkoformátová MFP tiskárna pro CAD | HP DesignJet T830 |
Nejlepší velkoformátová roll-to-roll tiskárna do 170 cm | Roland DG SolJet EJ-640 |
Nejlepší fototiskárna | Epson SureColor SC-P20000 |
Nejlepší velkoformátová roll-to-roll tiskárna do 320 cm | Mimaki UJV55-320 |
Nejlepší velkoformátová flatbed nebo hybridní tiskárna do 250 m² / h | Agfa Graphics Jeti Mira |
Nejlepší velkoformátová flatbed nebo hybridní tiskárna nad 250 m²/h | Inca Onset X-series |
Nejlepší tiskárna pro potisk objektů | Mimaki UJF-7151 Plus |
Nejlepší textilní roll-to-roll tiskárna do 100 m²/h | Mimaki Tx300P-1800 |
Nejlepší textilní roll-to-roll tiskárna nad 100 m²/h | řada Durst Alpha |
Nejlepší tiskárna pro potisk vlnité lepenky | Bobst Digital Printing Press |
Nejlepší velkoformátové print & cut řešení | Roland DG TrueVIS VG Series |
Nejlepší velkoformátové řešení pro finishing | Zünd D3 Digital Cutter |
Nejlepším inkoust pro potisk textilu | Durst Alpha Ink P |
Nejekologičtější tiskový materiál | 3A Composites DISPA |
Nejlepší coating pro speciální aplikace | EFI Armor specialist coatings |