Budoucnost digitálního tisku – speciality a packaging
V loňském roce se hodně mluvilo o produktu Premium Never Tear, tedy médiu, které je voděodolné, nedá se roztrhnout a je díky tomu hodně využívané např. v oblasti gastronimie, hotelnictví, ale i těžkém průmyslu.
V budoucnu budou digitálnímu tisku dominovat speciality a packaging
Jedním z nových produktů společnosti Xerox je médium Premium Never Tear, jehož výjimečné vlastosti jsou uvedeny výše. Na další letošní novinky i aktuální trendy jsme se zeptali Daniela Nováka, produktového specialisty z oddělení tiskových médií firmy Xerox:
Jaké nové papíry a tisková média představí letos Xerox
Na veletrhu Drupa jsem nebyl, ale z informací, které mám, zrovna u klasické xerografie k žádnému zásadnímu posunu nedošlo. Tento trend částečně kopírují i tisková média – stále platí, že opravdu převratných novinek je málo a spíše se inovují a vylepšují stávající produkty, či se rozšiřuje jejich řada. Přesto zrovna nyní uvádíme na trh jednu zajímavou novinku a do konce roku bude ještě jedna následovat. V prvním případě se jedná o netkanou syntetickou textilii speciálně vyvinutou pro digitální tisk. Materiál je určen především na flexibilní výrobu startovních čísel. V západní Evropě se produkt již prodává pod názvem Xerox Revolution Premium Never Tear Textile, z čehož vyplývá i to, že byl vyvinut ve spolupráci právě s výrobcem legendárního Never Tearu. A druhá novinka se zatím prodává pouze v západní Evropě. Jedná se o produkt, který je zrcadlově stříbrný a zrcadlově zlatý – opět něco, co pro digitální tisk na trhu není. Vypadá to opravdu velice efektně a my se budeme snažit přesvědčit zákazníky, že zrovna tento produkt potřebují na luxusní obaly či extravagantní vizitky.
Když jde o úplně nový materiál, nové médium, jak dlouho trvá jeho vývoj?
Samotná inovace je dlouhý proces. Vyžaduje to mnoho testovacích dávek, musí se najít formule, vhodná pro mnoho různých zařízení a stále při zachování všech hlavních charakteristik produktu. Třeba materiál Premium Never Tear, což je v našem portfoliu asi nejvíce inovovaný produkt, byl jen za mého působení v Xeroxu vylepšen čtyřikrát. Stále existuje něco, co se dá vylepšit, co se dá produktu přidat. Naposledy to byla např. odolnost vůči tvrdému alkoholu, jako další bude třeba statická elektřina. Od prvotního impulzu až po produkt zabalený v krabici s logem Xerox to bude minimálně 6 měsíců a většinou výrazně více.
Testování probíhá ve Velké Británii? A jak proces vypadá?
Ano, v Anglii nebo USA. A co je paradoxní, američtí kolegové nejsou zdaleka tak striktní co se kvality produktů týká. V rámci Evropy je výrazně větší tlak na stálost výroby a především na maximální kompabitilitu především s našimi High-end zařízeními. Poslední verze Never Tearu u nás byla uvedena o celý rok později než v USA a některé produkty se u nás do portfolia ani nedostanou – minimálně ne s logem Xerox.
Teď se hodně mluví o tzv. „paper-less office“. Nevylučuje se jedna část služeb Xeroxu s druhou?
Právě naopak. Navzájem se skvěle doplňují. Papír z našich kanceláří v blízké době určitě nezmizí. Jsou zkrátka dokumenty, které potřebujete mít vytištěné. A naopak ty, které je lepší uchovávat v elektronické podobě. Xerox nabízí obojí. Pokud zákazník papír či jiné médium chce nebo potřebuje, můžeme mu ho s klidným srdcem nabídnout a často mu tím i vytvoříme konkurenční výhodu. Není to vždy jen o kancelářích a jsou segmenty, v nichž spotřeba papíru neklesá a dlouho v nich nebude papír nahrazen.
Takže určitá míra papíru bude pořád třeba, je to tak?
Dle mého budeme na papír tisknout pořád. Emoční stránka použití papíru je stále velmi silná. Zajímavá je třeba i informace, že letos se po dlouhé době zvedl prodej tištěných skript na univerzitách v USA. Zjistilo se, že lidé, kteří čtou z tabletů, si pamatují méně. A možná ubývá studentů, kteří si tuto věc chtějí potvrdit až u zkoušky. A i pokud to vezmu z globálního hlediska, český trh s papírem neklesá nijak zásadně – jsou to stále jednotky procent. I celosvětové trendové analýzy předpovídají do budoucna maximálně dvouprocentní poklesy – možná tiskneme menší procento transakcí či dokumentů než dříve, ale těch dokumentů resp. transakcí neustále přibývá.
Kde se vyrábí klasický papír?
Papír se vyrábí tam, kde se „vždycky“ vyráběl. Postavit dnes papírnu na zelené louce, to by chtělo hodně silný podnikatelský záměr. Jen se mění struktura trhu, mnoho papíren v poslední době buď přechází na výrobu lepenek či obalů, jiné jsou pohlceny silnějšími konkurenty. Pokud chce papírna v dnešní době uspět s výrobou klasického xerografického papíru, musí být velká, musí mít nejmodernější technologie a ideálně musí být alespoň částečně integrovaná.
Projevilo se nějak loňské zdražení papíru?
To je trochu úsměvná otázka. Těch zdražení totiž v loňském roce resp. i na začátku letošního roku proběhlo několik. Ta v loňském roce byla dle mého úspěšná, ceny obecně opravdu stouply – někdy byl nárůst v % až dvouciferný, navýšily se ceny obálek i jiných produktů (pokladní kotoučky, formuláře, sešity apod).
Nicméně, papírny se na začátku tohoto roku pokusily zdražit ještě jednou – možná pod vlivem toho, že ta minulá zdražení trh vstřebal. I přesto, že zdražení již nebylo nijak zásadní, tak se nepovedlo a trh s xerografickým papírem byl opět vržen do mírného chaosu, jehož výsledkem je to, že se ceny vrátily na ceny výrazně nižší, než byly před tímto zdražením. Konkurence, dovozy ze zámoří či Asie – trh si prostě poradil.
Xerox se loni ohradil proti používání neoriginálních kazet ve svých tiskárnách. Jak je to v tomto směru s papírem a ostatními tiskovými médii?
Pochopitelně nemůžeme čekat, že zákazníci budou tisknout pouze na naše média. Situace v tomto segmentu je přeci jen trochu odlišná. Na trhu jsou mnohé jiné kvalitní produkty, některé materiály jsou ekvivalenty těch našich. Xerox nemá i přes svou velikost takovou sílu, abychom si mohli vyrábět papíry pouze pro naše tiskárny. Trh je příšli veliký. Garanci nejvyšší kvality ale zákazníkům dáváme jneom na média, která jsou naše, a která jsou testována na daném konkrétním zařízení. Navíc, používaním originálních médií Vám často odpadne i čas na přípravu. Dám jeden hezký příklad – pokud má zákazník požadavek na tisk na matnou křídu v 250g a bude tisknout na papír Colotech Silk Coated, nastaví si pouze v nastavení tiskárny, že tiskne na tento papír a měl by dosáhnout optimální tiskové kvality.
Jaké trendy se dají v současné době vypozorovat?
Ke třem obecně platným trendům současnosti – plastům, obalům a samolepkám – bych přidal ještě dva. Barvy a formát. Výrobci tiskových strojů se nyní předhánějí, kdo jakou barvu do svého zařízení přidá. Xerox začal čirou, přidal zlatou a stříbrnou, stroj iGen 150 se nyní můžete koupit s oranžovou, modrou a myslím, že zelenou. Jeden z našich konkurentů nabízí fluorescentní barvu, někteří výrobci pak mají bílou. To je pochopitelně něco, co částečně mění i poptávku po tiskových médiích. Zkuste si například vytisknout nějaký zajímavý motiv stříbrnou barvou na černý nebo sytě červený Premium Never Tear – to je bomba. Bílý, fluorescentní, zlatý i stříbrný toner na barevných papírech vypadají, dá-li si s tím pan grafik práci, opravdu efektně. Takže i v tomto segmentu bych určitý posun očekával. A co se týká formátu, tak s rozšřiřováním možností strojů roste pochopitelně i tlak na dodávky papírů v těchto formátech. Jen pro zařízení Xerox nyní musíme hledat možnosti jak dodávat, ke standardnímu SRA3 formátu, média ve formátech 364×660 (iGen), 330×660 (Versant) či 488×330.
Objevily se poslední dobou nějaké novinky třeba v zahraničí?
Pokud bych se měl dívat po novinkách, tak určitě ve Spojených státech. Ale nemám pocit, že by tam v tom produktovém main streamu bylo aktuálně něco, co není v Evropě, potažmo u nás. Přesto platí pro každý trh určitá specifika a třeba trh v USA či Velké Británi je určitě mnohem otevřenější k používání atypických materiálů a zákazníci za ně jsou ochotni zaplatit. Pokud opět půjdu cestou „podobenství“, tak Xerox má ke každému svému stroji tzv. Seznam doporučených materiálů, které byly pro daný stroj otestovány. A tento seznam je v každém regionu jiný – z mnoha důvodů. Ale v USA je v tomto seznamu 100 materiálů, ve Velké Británii 75 a u nás dejme tomu 40. Prostě tolik, co trh ekonomicky dovolí.
A jak vypadá situace Xeroxu v oblasti packagingu?
Stejně jako ostatní OEMs cítíme obrovský potenciál a nabídka našich strojů nám určitě umožní ho naplnit. V oblasti médií je toto pro výrobce zařízení trošku složitější segment. Oblast obalových materiálů je stále zaměřená hodně na ofset. Z toho důvodu i Xerox spolupracuje při dodávkách těchto materiálů spíše s velkoobchody, které mají tyto materiály ve velkém množství a v mnoha kvalitách právě pro své ofsetové zákazníky.
Jak byste závěrem shrnul situaci na trhu v digitálním tisku a tiskových materiálů na trhu?
Stále platí několik zásadní věcí. Ofsetový tisk v objemu dominuje, ale digitál si ukrajuje čím dál tím více. Ale v té části, kterou si digitál ukrojil, tvoří stále drtivou většinu tisk standardních merkantilních produktů na běžné papíry – lesklá, matná křída, hlazené digitální papíry. Nicméně i ta druhá část, oblast specialit, začíná být natolik významná, že se do ní začínají aktivně zapojovat prakticky všichni významní hráči na trhu. Pokud někde čekat v oblasti médií pro digitální tisk růst, pak právě zde – v plastech, obalových materiálech či samolepkách.
Redkačně zkráceno, celý rozhovor je v příloze.
Přílohy
Xerox_rozhovor-DanNovák_SignInvention |