Úspěšný 3. ročník polygrafické konference PrintProgress

Dne 29. září 2016 se konala v Trnavě polygrafická konference PrintProgress a v jejím 3. ročníku odborníci řešili především digitalizaci, online byznys či personalizaci.

printp_01_w

Digitalizace, personalizace a online budoucnost

O nových trendech v polygrafických oborech diskutovali účastníci odborné konference PrintProgress 2016, kterou spoluorganizovala Mafra Slovakia a společnost Veldan.
Tiskový průmysl v posledním roce zaznamenal mírné oživení a sleduje pozitivní vývoj poptávky ze strany zákazníků, což souvisí především s výrazným růstem slovenské ekonomiky.

1. Blok  9:10 – 10:40
V dopoledním bloku nejprve promluvili o ekonomice, výkonnosti a vývoji slovenské i české polygrafie Peter Blubla, prezident Zväzu polygrafie na Slovensku, a Zdeněk Sobota, prezident Svazu polygrafických podnikatelů v ČR.
Jedním z dominantních současných trendů v polygrafickém byznysu je propojení tiskových zakázek s online technologiemi. Dnes už si běžně zákazníci zadávají své požadavky na tisk přes internet, podklady například na knihu pošlou v PDF formátu a v tiskárně pak vyzvednou hotovou knihu. V budoucnu se však půjde v propojování fyzických a online technologií ještě dále. „Vzniknou smart výrobní závody, ovládané IT technologiemi, které budou efektivnější i s méně pracovníky,“ předpovídá Peter Bubla, prezident Zväzu polygrafie na Slovensku.

Po příspěvku na téma trendů poptávky následovala panelová diskuze za účasti zástupců slovenských vydavatelství. Ředitel Nakladatelství Slovart Juraj Heger tvrdí, že v současnosti umějí vyrobit takové produkty, které si před lety neuměli ani představit. „V knihách dominuje ofset, ale už se blížíme k času, kdy i černobílé knihy se budou tisknout digitálem, ačkoli náklady jsou stále vyšší,” informuje Heger. „Také už dokážeme propojit do online systému tiskárny, abychom sledovali v reálném čase, co se děje s naší zakázkou,“ dodává Heger.

2. Blok  11:00 – 12:30
Vliv trendů z veletrhu drupa 2016 na očekávání zadavatelů tisku a přínos nových technologií hodnotili lídři dodavatelů ofsetu a digitálních systémů (Fujifilm, KBA, Heidelberg, Canon, Konica Minolta a MCAE Systems).  
V oblasti plakátů a menších tiskovin už kraluje digitální tisk. Digitál přináší pro tiskaře něco více než jen snižování nákladů. „Šetří čas, přináší nové produkty, lepší marže, vyšší obrat a zákaznickou loajalitu,” vysvětluje Klaus Schmidt, marketingový ředitel KBA.

3. Blok 13:30 – 15:00
První odpolední blok byl zaměřen na komunikační trendy po drupě 2016 – faktory, ovlivňující trh polygrafie (komunikace značek, obaly a obalové trendy, informační technologie, personalizace) rozebírali ve  svých příspěvcích zástupci KBA, agentury Unimedia, Xeroxu či DataLine.
Polygrafický byznys již dávno není jen o moderních technologiích a postupech. Do tohoto odvětví stále více pronikají uvedené online systémy zadávání zakázek a trvale posiluje personalizovaný tisk, který dává vyniknout kreativitě tiskárny i osobnosti zákazníka. „Všechny obálky jsou stejné a my je vyhzujeme,“ říká M. Bělík, kreativní ředitel DataLine Technology, „kdyby byly personalizované, měly by pro zákazníky větší hodnotu.“

4. Blok  15:15 – 16:30
Přežití menších tiskáren, jejich vzájemnou kooperaci nebo řízení efektívnosti výroby, nákupu a odbytu byla věnována druhá odpolední část, kde vystoupili manažeři firem z tohoto segmentu – Jiří Šikuta (tiskárna ŠIKI Kyjov), Anton Puškár (M&P, s.r.o.), Alexandra Grgulová (NATUR PACK) a Artur Bobovnický (ředitel odboru inovací v SIEA). Personalizace potřebuje kreativitu – dnes už v obchodech vidíte i keramické hrnky s natištěnými fotografiemi či vlastní kalendáře. „Obchodníci zpočátku říkali, že to nikdo nebude chtít, ale problém byl v tom, že to nikdo nenabízel,” dodává Anton Puškár z firmy M&P, s.r.o.

Další informace najdete na www.printprogress.sk.

(Z podkladů Hospodárskych novín, foto P. Funtál)

Přílohy

Program konferencie PrintProgress 2016