Dataline – HP indigo a lak Scodix
Ukázkou pokročilé digitální technologie byla ilustrace tištěná na HP indigo s efektem parciálního laku Scodix na obálce časopisu Font.
Výtvarník Jan Henke vytvořil působívou ilustraci s efektem parciálního laku Scodix na obálku Fontu 135. Vzniku ilustrace předcházel záměr vytvořit obrázek svěžího oroseného výhonku mátového čaje. Následně pak redakce připravila tisková data dvoustrany obálky v PDFa CMYKu pro tisk na digitální tiskárně HP Indigo.
Druhé PDF vzniklo jako data (maska) pro parciální digitální lak 3D na stroji Scodix S75. Části obrázků, na kterých je lak, byly nahrazeny maskovacími prvky v černé barvě – na 1. obálce logo a kapky na rostlině, na 4. obálce ukázky dalších efektů Scodixu. Co se nelakuje, je odstraněno. Maska pro lak může být řešena také jako 5. přímá barva, ale vždy musí být v horní části umístěny dvě tečky o průměru 4 mm pro soutisk v lakovacím stroji Scodix (tzv. Optical Print Alignment – OPA).
K tvorbě ilustrace J. Henke uvádí „Dostatek referencí pro seznámení se s typologií rostliny jsem nalezl v obrázcích na Googlu. K naskicování rostliny jsem použil několik výstřižků a jednoduchých tvarů listů, větévku jsem vymodeloval v programu Carrara. Nejprve prototyp listu, jehož duplikáty pak byly rozmístěny podle základní kompozice. Texturu listu a černobílé masky pro jeho podrobnější plasticitu a průsvitnost jsem vytvořil ve Photoshopu. V Carraře jsem objekt nasvítil a přistoupil ke konečnému renderu.
Zbývalo jen malováním ve Photoshopu zjemnit strohost scény a přidat bohaté orosení. Vybraný tvar kapek rosy byl ve vrstvě s režimem měkké světlo vyplněn šedou. Styly vrstvy daly ‚neviditelné‘ rose lesk i stín. Splynutí s okolím zajistily křivky s využitím lokální světlosti podkladu. Pro potřeby obálky jsem pak dodatečně v Carraře vytvořil i stůl s květináčem.“
Použitý software: Photoshop CS6, Carrara 8 – více ukázek na www.janhenke.