Dozor nad hygienou práce
K odbornému usměrňování péče o vytváření zdravých životních podmínek jsou ustanoveny orgány hygienické služby. Jsou to:
hlavní hygienik ČR
nižší orgány hygienické služby (krajští a okresní hygienici)
Hlavní hygienik ČR mj.:
vydává obecná závazné směrnice k uskutečnění hygienických a epidemiologických zásad,
spolupracuje s ústředními orgány i s občanskými sdruženími na zajišťování jejich úkolů při vytváření a ochraně zdravých životních podmínek,
podává závazné posudky,
vykonává nebo zajišťuje dozor v závodech a zařízeních, unichž je to třeba s ohledem na jejich význam nebo způsob provozu a dává závazné pokyny k odstranění zjištěných závad,
řídí činnost krajského hygienika.
Okresní hygienik (ustaven jako orgán okresním úřadem) mj.:
spolupracuje s ostatními orgány a složkami okresních aobecních úřadů a se složkami hospodářských organizací při vytváření a ochraně zdravých životních podmínek a dozírá, jak jednotlivá odvětví a organizace plní v rámci své působnosti tyto úkoly,
podává závazné posudky, řídí, provádí a zajišťuje hygienický dozor a dává závazné pokyny k odstranění zjištěných závad, vč. zákazu určité činnosti,
řídí a pokud je to třeba i provádí a zajišťuje opatření proti vzniku a šíření přenosných nemocí a nemocí z povolání astanovuje mimořádná opatření při epidemii,
dává podněty okresnímu úřadu k uložení pokut za porušování právních předpisů o vytváření a ochraně zdravých životních podmínek.
Krajský hygienik (ustavuje na návrh hlavního hygienika ministr zdravotnictví ČR) mj.:
řeší výše uvedenou problematiku přesahující okresní význam,
je odvolacím orgánem ve vztahu k rozhodnutím okresních úřadů o uložení pokuty za porušování právních předpisů ovytváření zdravých životních podmínek.
Orgány hygienické služby jsou oprávněny při plnění svých úkolů vstupovat do všech závodů, zařízení a objektů, odebírat v potřebném množství a rozsahu vzorky pro vyšetřování a požadovat potřebné doklady a údaje.
Nedílnou součást zdravotnické soustavy tvoří zařízení hygienické služby. Specializované úkony hygienické a protiepidemiologické provádějí hygienické stanice.
Tato zařízení mj.:
připravují podklady pro opatření orgánů hygienické služby apodílejí se na jejich výkonu,
provádějí specielní hygienicko-epidemiologické úkony.
Okresní hygienické stanice jsou zařízení okresních úřadů, krajské stanice jsou rozpočtovými organizacemi MZd ČR.
Pracovníci okresní hygienické stanice mohou provádět kontrolu a závaznými pokyny přimět podnikatele k odstranění závad zhoršujících se pracovních podmínek. Jejich činnost je zaměřena hlavně na hygienické podmínky zaměstnanců aekologické závady u zaměstnavatele.
Zákon č. 20/1996 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění pozdějších předpisů, ukládá zaměstnavatelům a vedoucím zaměstnancům na všech stupních pracovní činnosti důležité úkoly. Konkrétně jsou rozvedeny v příslušných hygienických předpisech Ministerstva zdravotnictví a v dalších vyhláškách.
Požadavky na pracovní prostředí stanoví směrnice Ministerstva zdravotnictví č. 46/1978 Sb., sv. 39/1978 sb. hyg. předpisů, ve znění pozdějších předpisů. Má 10 oddílů a přílohy.
Oddíl I. Základní ustanovení (§ 13) uvádí, že směrnice se vztahují na pracovní prostředí ve stavbách určených pro:
průmysl včetně staveb bez denního světla a dočasných staveb,
skladování, v nichž zaměstnanci pobývají po celou nebo větší část pracovní doby,
zemědělství s výrobou nebo provozem obdobným průmyslovému,
provozování služeb, které mají charakter výrobního provozu.
Oddíl II. Umístění a uspořádání staveb (§ 413) obsahuje požadavky na ochranu zaměstnanců před povětrnostními vlivy a škodlivými účinky výrobního procesu, požadavky na osvětlení, polohu a rozmístění budov s ohledem na zdroje hlubu, vibrace, chemické škodliviny. Řeší problematiku pásem hygienické ochrany kolem staveb, uspořádání provozů a prostorové poměry na pracovištích.
V prostorách určených pro trvalý výkon práce musí na 1 zaměstnance připadnout nejméně 15 m3 vzdušného nezastavěného prostoru a nejméně 2 m2 volné podlahové plochy (mimo zařízení a spojovací cesty).
Výška musí být nejméně 3 m; v klimatizovaných prostorách nevýrobního charakteru 2,70 m; u prostor pro přechodný výkon práce (méně než 4 hod.) lze snížit výšku na 2,10 m.
Stavební a konstrukční materiály musí vzdorovat fyzikálním chemickým a jiným vlivům a musí zabraňovat šíření těchto vlivů do okolí.
Podlahy musí být rovné, snadno čistitelné nesmějí zvyšovat prašnost; podle potřeby se provádí izolace
tepelná,
protivibrační,
zvuková.
Zdroje hluku, vibrací, osvětlení a barevná úprava musí odpovídat příslušným předpisům, nesmějí zaměstnance při práci obtěžovat (čištění svítidel příloha).
Oddíl III. Umístění a úprava výrobních zařízení se zabývá základními požadavky pro umístění strojů a zařízení tak, aby se zamezilo vzniku škodlivin a stanoví se požadavky na signalizaci, která by (opticky i akusticky) upozorňovala na poruchy; pokud mohou vést k ohrožení života, musí být zajištěno automatické vypnutí zařízení.
Oddíl IV. Nejvyšší přípustné koncentrace v pracovním ovzduší jak jsou označovány NPK P, stanoví přílohy směrnic. Ostatní se stanoví individuálním rozhodnutím hygienické služby. Nejvyšší přípustné koncentrace s toxickým účinkem a bez něho se vztahují na 8 hodinovou a kratší pracovní dobu, v celosměnovém průměru nesmějí být hodnoty označené jako průměrné.Mezní nesmějí být překračovány v žádném případě. Zaměstnavatel je povinen zajistit měření koncentrací ve lhůtách stanovených orgány hygienické služby a dále při změnách staveb, technologických postupů a požádá-li o to závodní (územní obvodní) lékař.
Při měření se postupuje podle metod stanovených hlavním hygienikem, které jsou k nahlédnutí na okresních hygienických stanicích; o měření musí být vedeny záznamy.
Pro ochranu před přenosnými nemocemi, ionizujícím zářením ozářením elektromagnetickými vlnami a před hlukem a vibracemi platí zvláštní předpisy.
Oddíl V. Větrání a vytápění výměna vzduchu musí být zajištěna buď
přirozeným, nebo
podtlakovým,
přetlakovým, nebo
tlakově vyrovnaným větráním.
Kde se fyzicky pracuje, musí se na 1 zaměstnance vyměnit nejméně 50 m3 vzduchu za hodinu, kde je dovoleno kouřit alespoň 60 m3 vzduchu za hodinu. Proudění vzduchu nesmí na pracovištích narušovat únosné mikroklimatické podmínky (viz oddíl VI.) a místní odsávání a dále nesmí rozfukovat škodliviny.
Odsávací zařízení musí být instalováno tam, kde nelze zabránit úniku škodlivin od strojů a zařízení a musí být trvale udržován dobrý technický stav tohoto zařízení.
Větrací, klimatizační a vytápěcí zařízení musí být řešena a provozována tak, aby na pracovištích byly již od začátku směny dodrženy stanovené mikroklimatické podmínky (viz oddíl VI.).
Oddíl VI. Mikroklimatické podmínky na krytých pracovištích stanoví se v závislosti na oděvu, vykonávané činnosti, času (délce expozice) a dalších činitelích (veličiny, jednotky a symboly pro sledování jsou uvedeny v příloze směrnic.
Teplota na pracovištích v dílnách má být 15 °C, při sedavém zaměstnání 18 až 20 °C. Jestliže tyto hodnoty nemohou být dočasně dodrženy, musí zaměstnavatel upravit režim práce a odpočinku. Opatření by měla být projednána s odbory, event. s hygieckou stanicí.
Oddíl VII. Hygienická a jiná zařízení stanoví, že všechna pracoviště musí být vybavena vhodnými hygienickými zařízeními, jejichž stavební uspořádání, vnitřní vybavení a technická zařízení musí umožňovat udržení pořádku a čistoty. Musí být soustavně udržována, oddělená pro muže a ženy a musí odpovídat celkovému počtu zaměstnanců. Požadavky na zařízení šaten a umýváren jsou uvedeny v příloze směrnic (šatnami nemusí být vybaveny administrativní provozy).
Spojení šaten s hygienickými zařízeními musí být co nejkratší a přímé. Šatny, umývárny, sprchy, záchody musí být nejméně 3 m vysoké; pokud jsou zařízeny na přechodnou dobu nejméně 2,55 m. Stropy a stěny musí být hladké a udržovány v čistotě; do výše 1,80 m opatřeny obkladem nebo nátěrem. Jedno šatní místo nesmějí používat dva zaměstnanci.
Okna musí být zdvojená a neprůhledná, opatřená sklopnými větracími křídly. Podlahy nesmějí být kluzké. V umývárnách musí mít každé umývací místo míchací baterii pro studenou a teplou vodu a samostatný odpad.
Záchody se zřizují v každém podlaží, aby nebyly od pracoviště vzdáleny více než 120 m; při ztíženém přístupu 75 m. Na pracovištích do pěti zaměstnanců může být záchod pro muže a ženy společný (dále je ve směrnicích uveden počet sedadel na počet zaměstnanců).
Každá záchodová kabina se vybavuje schránkou na toaletní papír, papírem a věšákem. Proti šíření infekcí se provádí pravidelná dezinfekce hygienických zařízení.
Podle charakteru provozu se zřizují místnosti pro mytí pracovní obuvi, sušení pracovních oděvů, zařízení k odprašování, praní a jinému ošetření pracovních oděvů a obuvi; místnosti pro ošetření osobních ochranných pracovních prostředků, přístřeší, ohřívárny a denní místnosti pro oddech a kuřárny.
V každém podlaží se umísťují úklidové místnosti. Vzdálenost výtoku pitné vody od pracoviště nemá být větší než 50 m.
Oddíl VIII. Provozovny bez denního světla provozovny bez denního světla jsou takové, kde s ohledem na speciální technologii výroby pobývají zaměstnanci během pracovní směny déle než 4 hodiny. Ustanovení tohoto oddílu se zabývají odlišnostmi hygienických podmínek výstavby a provozu těchto staveb.
Oddíl IX. Zásobování vodou a kanalizace stanoví, že pro zaměstnance musí být zajištěno dostatečné množství pitné vody. Voda určená k pití se rozvádí do blízkosti pracovišť. (Poskytování nápojů v horkých provozech je upraveno směrnicemi ministerstva zdravotnictví č. 30 / 1964 sb. hygienických předpisů, svazek 26).
Oddíl X. Přechodná a závěrečná ustanovení opravňují orgány hygienické služby dávat z těchto ustanovení v jednotlivých odůvodněných případech výjimky.
Ze směrnice ministerstva zdravotnictví č. 40 / 1976 o hygienických požadavcích na stacionární stroje a technická zařízení. Směrnice se člení na 10 částí a tyto jsou doplněny přílohami (přehled nejdůležitějších tělesných roměrů mužů a žen v produktivním věku; manipulační rovina a pohybový prostor; dotykové teploty).
Za stacionární stroj a technické zařízení se považuje zařízení, které přeměňuje jednu energii ve druhou nebo změní tvar, vlastnosti, stav nebo polohu zpracovávaného předmětu a při výkonu strojních operací je stále na stejném místě.
Technická dokumentace musí obsahovat zejména:
návod ke správné montáži a k instalaci, včetně požadavků stavebních, prostorových a na osvětlení a větrání,
výkresovou dokumentaci, včetně údajů o umístění manipulační roviny, rozměrech pohybového prostoru, údaje o pracovní poloze zaměstnance, umístění ovladačů a sdělovačů,
druh a rozměry doporučovaných sedadel, popř. výkres,
údaje o silách na ovládačích, frekvenci jejich použití a hmotnosti ručně přemísťovaných břemen,
návod k obsluze za běžných a mimořádných (havarijních) situací,
návod k údržbě, čištění, popř. dezinfekci, návrh na vhodný režim práce a odpočinku, popř. náhradních opatření,
údaje o počtu obsluhujících, požadované kvalifikaci a přípravě, popř. způsobu výběru,
kvalitativní a kvantitativní údaje o škodlivinách vznikajících při provozu nebo údržbě stroje a způsobu jejich odstraňování,
údaje o ovlivňování zpracovávaného materiálu funkcí stroje u potravinářských strojů,
údaje o stupni odolnosti a životnosti povrchových úprav u strojů zpracovávajících agresívní materiály nebo poživatiny.
S touto směrnicí (o stacionárních strojích a zařízeních) se musí seznámit konstruktéři strojů a zařízení, projektanti průmyslových staveb a prostorů.