Česká reklama má za sebou úspěšný rok

Úspěšný rok má za sebou reklamní průmysl v ČR. Výdaje do reklamy se zvýšily ze 70,9 miliard korun na 80,3 miliard.

Ohlénutí za rokem 2016

České agentury získaly nejvíce ocenění v mezinárodních soutěžích v historii a úspěšně expandují do zahraničí. Třináctiprocentní meziroční růst investic do mediální reklamy je dobrou zprávou pro celou ekonomiku. Studie společnosti Deloitte publikovaná minulý týden uvádí, že každé Euro investované v zemích Evropské unie do reklamy přispěje HDP dalšími sedmi.

Nejefektivnější tuzemské reklamy mapuje lokální odnož celosvětové soutěže EFFIE. Grand Prix si ltos odnesla reklamní kampaň na Gambrinus od agentury McCann Praha. Na evropské úrovni bodovala v EFFIE Fofola od bratislavské Zaraguzy.
Nejefektivnější tuzemské reklamy mapuje lokální odnož celosvětové soutěže EFFIE. Grand Prix si ltos odnesla reklamní kampaň na Gambrinus od agentury McCann Praha. Na evropské úrovni bodovala v EFFIE Fofola od bratislavské Zaraguzy.
Úspěchy české reklamy potvrzují ceny z mezinárodních soutěží Cannes Lion, Golden Drum, PIAF a řady dalších. Mezi nejoceňovanější kampaně roku se zařadily kampaň pro časopis Forbes a kampaň „Sami jsme byli uprchlíci“ pro Úřad vysokého komisaře pro uprchlíky (agentura Young&Rubicam Praha). Mezinárodní poroty ocenily opakovaně i kampaň „nakupujte tam, kam včely nechodí pro síť farmářských prodejen Náš grunt (McCann Praha). Opakovaně bodoval i „živý“ plakát s umírajícími mouchami – kampaň na výstavu hororového režiséra Davida Cronenberga v Praze (Ogilvy&Mather). Nejúspěšnější aktivační kampaň z pohledu mezinárodní poroty zpracovala pro Intersport agentura Geometry Global.

Tuzemské agentury se etablují na mezinárodním poli i personálně a obchodně. Vznikla řada poboček českých, zejména digitálních agentur v zahraničí. Experti z českých agentur dostali příležitost pracovat pro klienty na globální úrovni. Z Prahy se po Škodě Auto (Fallon Praha) bude řídit celosvětově komunikace značky Baťa (McCann Praha). Nová agentura Spectra (skupina Adexpres) zase bude adaptovat celosvětově kampaně pro lokální trhy, a to ve všech jazycích a pro všechny mediální kanály. Řada tuzemských agentur řídí komunikaci značek na několika evropských či světových trzích.
„Získávání mezinárodních a globálních ocenění i kontraktů znamená jediné – klienti komunikačních agentur v České republice dostávají kvalitu srovnatelnou se službami kdekoliv v Evropě,“ říká Marek Hlavica, předseda Asociace komunikačních agentur (AKA).

Loni proběhlo také několik významných strategických tendrů. Globální obsluha značky Baťa připadla agenturám McCann Praha a Swimming Pool. Česká pojišťovna a Generali si vybraly Young &Rubicam, Komerční banka začala spolupracovat s OgilvyOne. Sledovaný tendr společnosti IKEA pro region Česko – Slovensko – Maďarsko vyhrály agentura Saatchi&Saatchi a Kaspen/Jung von Matt. Profesionální komunikaci poptala i státní správa: O značky Klasa a Regionální potravina (SZIF) budou pečovat agentury McCann Praha, Al-Systém Expo, Knowlimits, 1 Year & More Production, Comtech Group a Dedeman. Mediální rozpočet VZP si rozdělily agentury Knowlimits a Carat. Projekt elektronické evidence tržeb nadlinkovou kampaní podpořily agentury McCann Praha a PHD. McCann Praha s brněnskou MQI Media získaly rozpočet státního Vinařského fondu.

Vstup do roku 2017

AKA představila metodiku zadávání veřejných zakázek v oblasti komunikace, zahájila cyklus školení se společností OTIDEA a konzultovala několik veřejných zakázek. Touto aktivitou chce AKA ve spolupráci s dalšími profesními sdruženími a Ministerstvem pro místní rozvoj usnadnit zadávání veřejných zakázek a povzbudit veřejný sektor k profesionálně vedené komunikaci.

Pro komerční klientelu pak průmysl razí prostřednictvím asociace AKA principy tzv. Férového tendru. Jde o soubor pravidel, která garantují transparentní a efektivní vedení výběrových řízení.

Podmínky pro podnikání v reklamě upravily i nové právní normy. Podařilo se změnit pohled na spotřebitelské soutěže, které byly dosud regulovány jako komerční loterie. Očekáváme, že pro spotřebitele to bude znamenat výrazné zatraktivnění komunikace. Nový volební zákon upravuje i limity a pravidla po politické kampaně. Ten se ale projeví až v letošním roce.

(Zdroj: Marketingové noviny – redakčně zkráceno)